AFM legt loep op DSB - De Telegraaf

AFM legt loep op DSB - De Telegraaf - 21 maart 2009

Datum: 21 maart 2009
Bron: De Telegraaf

AFM legt loep op DSB

Door Theo Besteman

De financiële toezichthouder AFM start een onderzoek naar fouten bij leningen die afgesloten zijn bij de DSB Bank. De waakhond heeft 'relatief veel signalen en klachten' over producten en adviezen van DSB en dochterondernemingen ontvangen.

Zowel adviseurs als klanten klagen over te hoge hypotheekleningen, opgehoogd met telkens nieuwe koopsompolissen om de oorspronkelijke lening af te betalen. Hierdoor komen leners echter niet meer uit de schulden. DSB Bank ontkent de aantijgingen: "wij hebben totaal geen belang bij klanten die schulden niet meer kunnen aflossen."

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekrachtigde gisteren dat het al een poosje onderzoek doet. Een serie klachten, van financieel adviseurs en klanten zelf, vormde hiervoor aanleiding. Oude en nieuwe, ze komen nog dagelijks binnen. "Elke week heb ik zeer schrijnende situaties bij DSB-klanten aan mijn bureau", vertelt adviseur Jelle Hendrickx. "Komende week zie ik er acht." In de tussentijd heeft hij een verzameling vergaard van honderd dossiers over klanten van DSB met grote schulden.

DSB Bank zegt dat anderen hieraan schuldig zijn. Op de tafel ligt een dossier van een gezin met financiële problemen. Andere geldverstrekkers hebben die helpen veroorzaken, beweert DSB. De bank heeft 17% van de kredietmarkt voor particulieren en 2,5% van de hypotheekmarkt in handen. Tussen de talloze dossiers zitten mensen met torenhoge schulden.

Dochterondernemingen Becam en Frisia zouden klanten, ondanks een laag inkomen, toch nieuwe leningen hebben verstrekt. Dat is sinds 2006 in strijd met de zorgplicht: banken en adviseurs moeten erover waken dat een klant een lening kan betalen. De gedragscode voor hypotheken schrijft een limiet bij vier tot vijf keer het jaarinkomen als financieringsnorm voor.

Loodzware leningen
"Maar financiering tot 200% van de executiewaarde van een woning komt bij DSB voor", zegt Pieter Lijesen, directeur van tussenpersoon NHP. Hij verwijst naar een stapel dossiers. Volgens DSB Bank is het echter onjuist om de oorzaak bij DSB te leggen. De bank is bijzonder verbolgen over de bevestiging dat de AFM onderzoek doet naar haar leningen.

"Het is uitermate vreemd dat ze suggereren dat we iets fout doen", aldus de zegsman. "Als we fouten maken, horen ze ons dat te melden. Kijk, doen we het niet goed, dan moeten we op de blaren zitten. Maar wij weten van niets." DSB-bestuurslid Hans van Goor wijst de kritiek af. "Van de tien aanvragen voor leningen wijzen we er juist negen af. Wij zeggen tegen cliënten vaak: genoeg is genoeg. We hebben budget coaches om mensen met schulden te begeleiden." Niet DSB en dochters, maar postorderbedrijven en creditcardmaatschappijen bieden mensen met een schuld extra krediet, stelt DSB. "En dan gaat het niet om €800 voor een tv. Soms €30.000 erbij." Slechts 0,1% van de DSB-portefeuille zou niet terugbetalen, tot 2% betaalt traag. "We kijken juist vooraf óf ze kunnen betalen." DSB mag de reputatie hebben, zegt hij, het zijn grote banken als ABN Amro, Fortis en Rabo die leningen van de Wognumse bank oversluiten.

"Die bieden dus meer financiering. Dat betekent dat wij niet tot de top financieren, andere partijen wel", zegt Van Goor. De AFM heeft inmiddels mappen vol klachten over bodemloze schulden. Mogelijk leiden die klachten nu toch tot sancties, stelt de financiële waakhond desgevraagd.

Behalve bij de rechter is de bank bij de klachtencommissie Dutch Securities Institute terechtgewezen. Van Goor: "Op zoveel verstrekte leningen kan dat soms gebeuren. Maar we proberen er altijd uit te komen. Incidenteel gaan we naar de rechter." Per jaar, zegt DSB, komt het tot niet meer dan tien rechtszaken.

« Terug naar vorige pagina

LiveZilla Live Chat Software