Een hypotheek aanvragen als zzp'er of freelancer, dat is toch net even iets anders dan als werknemer. Als u de aanvraag goed voorbereidt zijn er vaak prima mogelijkheden. NHP helpt u met de voorbereiding van uw hypotheekaanvraag als zzp'er. Met een overzichtelijk stappenplan en met onze gespecialiseerde OndernemersDesk.

Heeft u vragen over uw mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten als ZZP'er of freelancer? De experts van de NHP Ondernemersdesk helpen u graag - bel 0800 - 495 40 40!

Stappenplan hypotheekaanvraag voor de zzp'er / freelancer

Een overzichtelijke voorbereiding van uw hypotheekaanvraag doet u via de volgende stappen:

  • 1. Situatie in kaart brengen
  • 2. Wet- en regelgeving kennen
  • 3. Juiste documenten verzamelen
  • 4. Cijfers op een rijtje zetten
  • 5. Hypotheekaanvraag onderbouwen

1. Situatie in kaart brengen

Voordat u een hypotheek gaat aanvragen is het belangrijk om uw situatie goed onder de loep te nemen. Daarbij gaat het om uw woonwensen, over uw werksituatie en uw financiële situatie. Werk deze uit op papier, zodat de bank ook kan zien dat u er goed over heeft nagedacht. We noemen een aantal voorbeelden van onderwerpen om over na te denken:

  • Woning Hier gaat het om de plannen en wensen die u heeft qua woning. Wilt u uw eerste huis kopen of verhuizen? Is huren misschien ook een optie? Als u een woning moet verkopen: hoe verwacht u dat dit zal gaan? In hoeverre heeft uw nieuwe woning te maken met uw werk als zzp'er, bijvoorbeeld qua ligging of indeling?
  • Werk Hier beschrijft u uw werk als zzp'er of freelancer. Wat u doet, hoe lang al, hoe het gaat qua opdrachtgevers en tarieven, wat verwacht u van de toekomst? Maar ook: hoe zou u inkomen kunnen genereren als het moeilijker gaat met uw opdrachten?
  • Financiën Uw financiën, dat is natuurlijk meer dan alleen uw inkomsten als zzp'er. Hier gaat het ook over uw spaargeld, het inkomen van uw partner, de risico's die u heeft afgedekt, uw langlopende verplichtingen en schulden. U werpt een blik op uw financiële toekomst, en doet dat niet vanaf een roze wolk. Realistisch zijn is belangrijk.

2. Wet- en regelgeving kennen

Het is belangrijk om te weten wat er zoal mogelijk is qua hypotheken voor zzp'ers en freelancers. Niet alleen omdat u dan weet wat u kunt verwachten, ook omdat u dan een realistische aanvraag kunt indienen. Een hypotheekaanvraag waaruit blijkt dat u realistisch denkt maakt altijd meer kans dan eentje die ver buiten de gebruikelijke grenzen ligt. U moet hierbij denken aan regels op het gebied van:

  • Uw inkomenDe bank kijkt naar de bestendigheid van uw inkomen, dus normaal gesproken naar het gemiddelde van de laatste drie jaar. Of korter - dan worden de prognose en onderbouwing belangrijker. Ook het inkomen van uw partner kan meegewogen worden.
  • Maximale hypotheek op inkomen en woningEr zijn standaard regels over wat u maximaal mag lenen bij een bepaald inkomen. Verder is wettelijk bepaald wat uw maximale hypotheek mag zijn ten opzichte van de waarde van uw woning. Kijk hiernaar voordat u uw hypotheekaanvraag indient, bespreek het met uw adviseur.
  • Nationale Hypotheek Garantie (NHG)De Nationale Hypotheek Garantie biedt flinke voordelen door een lagere hypotheekrente en meer zekerheid. Ook als zzp'er of freelancer kunt u in aanmerking komen voor een hypotheek met NHG. Daarbij wordt gekeken naar uw inkomen over de laatste drie jaren.

U hoeft dit alles natuurlijk niet helemaal alleen te doen. Onze specialisten van de NHP Ondernemersdesk helpen u graag bij al deze stappen!

3. Juiste documenten verzamelen

Bij een hypotheekaanvraag hoort altijd een berg documenten. Om uw aanvraag zo soepel mogelijk te laten verlopen is het handig als u al die stukken al bij voorbaat paraat heeft. U denkt daarbij aan:

  • Jaarrekeningen van de laatste drie jaar (of minder als u korter als zzp'er of freelancer werkt)
  • Inkomensbewijzen van ander inkomen in de laatste drie jaar
  • Belastingaangiftes van de laatste drie jaar
  • Belastingaanslagen van de laatste drie jaar
  • Bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel
  • Overzicht van uw pensioenopbouw (via www.mijnpensioenoverzicht.nl)
  • Afschriften van spaarrekeningen en beleggingen
  • Overzicht van schulden en andere verplichtingen
  • Stukken waarmee u opleiding, werkervaring en capaciteiten aantoont

4. Cijfers op een rijtje zetten

Misschien denkt u dat u met het verzamelen van de documenten wel klaar bent. Inleveren en klaar, dan mag de hypotheekadviseur ermee aan de slag. Toch is het verstandig om ook de stappen 4. en 5. te zetten. Daarmee krijgt u zelf inzicht in uw financiën en mogelijkheden én laat u zien dat u heel serieus kijkt naar uw ruimte om hypotheeklasten te betalen. Dus duikt u zelf in de documenten en zet u de cijfers op een rijtje. U maakt - al dan niet met hulp van uw accountant of boekhouder - een helder overzicht van de volgende cijfers:

  • uw omzet en winst van de afgelopen drie jaar
  • uw omzet- en winstprognoses voor de komende vijf jaar - bij positieve, neutrale en negatieve omstandigheden
  • een overzicht van uw zakelijke kosten
  • een overzicht van uw verzekeringen (kosten en verzekerde bedragen)
  • een overzicht van uw kosten van levensonderhoud
  • een overzicht van eventuele andere bronnen van inkomsten
  • een overzicht van uw pensioenopbouw

"Moet ik dit zelf kunnen? Ik ben toch geen boekhouder?" Nee hoor. Uw boekhouder/accountant én de specialist van onze OndernemersDesk helpen graag - bel 0800 - 495 40 40

5. Hypotheekaanvraag onderbouwen

De cijfers die u in stap 4. op een rij heeft gezet gaan eigenlijk niet over uw hypotheek. Deze stap wel. Hier gaat u beschrijven waarom u vindt dat u de gewenste hypotheek kunt dragen. Zo laat u zien dat u als zzp'er of freelancer serieus nadenkt over uw inkomen, uw toekomst en uw hypotheekwens. Dat vergroot de kans dat de bank uw aanvraag zal accepteren: die moet immers de afweging maken of het verstrekken van de hypotheek verantwoord is.

Gespecialiseerde hypotheekadviseur

Dit alles hoeft u natuurlijk niet alleen te doen. Het helpt enorm als u een hypotheekadviseur inschakelt die gespecialiseerd is in het begeleiden van hypotheekaanvragen door ondernemers. Zo'n hypotheekadviseur weet precies waar de bank naar kijkt en kan gemakkelijk de kern uit uw cijfers halen. Bij NHP werken deze gespecialiseerde hypotheekadviseurs op de OndernemersDesk: dé plek waar u professionele hulp krijgt bij het afsluiten van uw hypotheek als zzp'er of freelancer.